Skuter kazalarını önlemek emeliyle, kullanıcılar için getirilen 15 yaş sonunun, ön ödemeli kartlarla aşıldığı ortaya çıktı. Marketlerde de satılan bankalara ilişkin ön ödemeli kartlarla uygulamaya kayıt yaptıran 15 yaşın altındakiler, skuter kullanabiliyor. 15 yaşında bir çocuk, “Marketten alıp meskende kayıt oldum. 70 TL yükleyip 3 saat boyunca sürebiliyorsunuz. Etrafımda 15 yaş altındaki birçok çocuk bu prosedürle skuter kullanıyor” dedi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaştırma Sistemleri Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı ise, “Kartı eline alan kullanmamalı. Bu sistemin parmak iziyle çalışması gerekiyor. O parmak izinin sahibinin de kaideleri sağlaması lazım” diye konuştu.
Skuterlar son aylarda sık sık kazalarla gündem oluyor. Kazaların önüne geçmek için yönetmelikler hazırlanıp, yeni düzenlemeler yapılsa da, bilhassa 15 yaş altı skuter kullanıcıları, kuralları ihlal etmek için farklı yollar buluyor. Skuterlara getirilen 15 yaş sonunun, marketlerde de satılan ön ödemeli banka kartlarıyla aşıldığı ortaya çıktı.
“Bankadan değil marketten aldım”
15 yaşında olduğunu söyleyen bir çocuk, “Bankadan değil, marketten ön ödemeli kart aldım. Konutta kayıt yaptım. 70 TL yükleyip 3 saat sürebiliyorsunuz. 15 yaşından küçük olanlar da benim üzere, oburlarının üzerine kayıt yapıp, skuter kullanıyor” dedi. Tekrar 15 yaşında olduğunu belirten bir başka genç skuter kullanıcısı ise, “Marketten kart aldım, para yükledim. O kartla uygulamaya girdim. 15 yaşından küçükler ailesinin kart bilgilerini girerek kullanıyor. Etrafımda 15 yaş altında bir çok çocuk bu halde skuter kullanıyor” diye konuştu.
“Kartı eline alan kullanmamalı, bu türlü giderse yasaklayalım denecek”
İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaştırma Sistemleri Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, 15 yaş altı skuter kullanımı engellemek için teknolojik metotlar kullanılması gerektiğini belirterek, “Kartı eline alan kullanmamalı. Bu sistemin parmak iziyle çalışması lazım. Parmak izinin sahibinin de koşulları sağlaması gerekiyor. Skutera 2-3 kişi birlikte biniyor, bu da yapılmamalı. Skutere yük sensörü takılarak, bu ihlalin önüne geçilmeli. Skuterler için farklı bir yol da olmalı. Yaya yolunda kullanılıyor, tersten giriliyor, sıkı denetlenmesi lazım. Dikkat etmezsek kazalar artacak ve en son tasam, büsbütün yasaklanması. Eğitim, kontrol, teknoloji ve yeni yollarla bir arada bu mevzuyu Türkiye’nin gündeminden bir an evvel düşürüp, olumlu istikametlerini konuşmamız gerekiyor” dedi.
“Skuterin kaporası şoförün vücudu”
Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı skuterlerın kıymetli bir ulaşım aracı olduğunu hatırlatarak, “Ölümlü yaralanmalı kazaların nedenleri, yüzde 90 şoför yanılgısından kaynaklanır. Biz bu karmaşık trafiğe bir de skuteri koyuyoruz. Skuterin kaportası şoförün bedeni, yani bir kaza anında hayatta kalma bahtı düşük. O nedenle kimi önlemler almak lazım” formunda konuştu. (DHA)