Venedik Bienali Milletlerarası Mimarlık Stantlarının 18’incisi, 20 Mayıs’ta açılıyor. İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın (İKSV) uyumunu üstlendiği Venedik Mimarlık Bienali Türkiye Pavyonu’nda bu yıl, küratörlüğünü Sevince Bayrak ve Oral Göktaş’ın üstlendiği Hayalet Kıssaları: Mimarlığın Çuval Teorisi isimli proje yer alıyor.
İlhamını Ursula K. Le Guin’den alan Hayalet Öyküleri: Mimarlığın Çuval Teorisi, binalarla ilgili kanıksanmış imgeleri ve yaklaşımları sorgulayarak, daha gösterişli, başarılı örneklere odaklanmak yerine terk edilmiş binaların öykülerini dinlemeyi ve anlamayı öneriyor.
Proje, “geleceğin laboratuvarı” olarak ele alınabilecek bu yapıları yıkmak ya da mukadderatına terk etmek yerine nasıl dönüştürülebileceğine dair araştırmalarla geleceğe dair umut verecek teklifleri ortaya çıkarmayı amaçlıyor.
Projenin küratörleri Sevince Bayrak ve Oral Göktaş, projenin ayrıntılarını şu tabirlerle anlattı:
“Projenin çıkış noktası, kullanılmayan yapıları açığa çıkarmak ve yenilerini inşa etmek yerine bu yapıları canlandırmak için gerekenleri tartışmaktı. Bir yandan, bolluk periyodunda inşa edilen ve artık kullanılmayan bir yüzme havuzunu kamusal bir aktiflik salonuna dönüştürdüğümüz esnada ortaya
çıkan Mimarlığın Çuval Teorisi’ni geliştirirken, öteki yandan Türkiye’deki kullanılmayan yapı stokunu kolektif olarak belgelemek ve bu herkesi ilgilendiren tartışmayı olabildiğince fazla şahsa ulaştırmak için bir açık davet yaptık. Türkiye’nin dört bir yanından açık davetimize gelen cevaplar sayesinde, kolektif bir arşiv oluşturmaya başladık. Lakin biz sergiyi hazırlarken, 6 Şubat günü başlayan yıkıcı sarsıntılar, ne yazık ki çok daha kritik bir senaryoyu açığa çıkardı. Kasım ayında projemizi birinci sefer duyururken, Hayalet Kıssaları:
Mimarlığın Çuval Teorisi ile her şeye karşın griler ortasından umut dolu bir stant çıkarmak için çabalayacağımızı söylemiştik. Bugün, neredeyse her şey ne yazık ki rengini yitirmişken, umut dolu bir stant yapmak çok daha sıkıntı, lakin bir o kadar da gerekli.”
Venedik Mimarlık Bienali Türkiye Pavyonu 26 Kasım’a kadar bienalin ana yerlerinden Arsenale’de yer alacak. (KÜLTÜR SANAT SERVİSİ)