Yüksek turist harcamaları ile 2022 yılını toparlanarak geçiren perakendede yerli tüketicinin düşen alım gücü ve artan artırımlarla rüzgar, yılın son devrinde bilakis döndü. ‘Bekle gör’ durumunda geçen kesim temsilcilerinin büyük bir kısmı işlerinde bir değişim beklemezken, TEPAV tarafından hazırlanan Perakende İnanç Endeksi’ne nazaran 2022 yılının iş hacmine yönelik değerlendirmeler 2021 yılından daha olumsuz bir seyir izledi.
DEĞİŞİM BEKLENMİYOR
Aralık 2022’de ZİRVE anketi iştirakçilerinin yüzde 6.3’ü önümüzdeki 3 ayda işlerinde güzelleşme beklerken, yüzde 16.1’i işlerinde kötüleşme beklediğini belirtti. İşlerinde bir değişiklik beklemeyenlerin oranı ise yüzde 77.6 oldu. Araştırmaya nazaran güzelleşme beklentileri yabancı müşteriler ve piyasa hareketliliğinden kaynaklandı. Kötüleşme beklentileri ise yükselen maliyetler ve satış fiyatlarındaki artış, alım gücünün düşmesi ve talebin daralması ile gerekçelendirildi. Bu sonuçlarla bölümde Temmuz-Ekim 2022 periyodundaki güzelleşme eğiliminin sonrasında aksine döndüğü belirtilirken, perakende inancı Aralık 2022’de bir evvelki aya nazaran düşüş göstererek 2022’yi negatif düzeyde tamamladı. 2022 yılının iş hacmine yönelik değerlendirmelerin, pandeminin tesirlerinin devam ettiği 2021 yılından daha olumsuz olduğu belirtilen raporda, “Çeyreklik periyotlar bazında geçen yıla nazaran işlerin durumu incelendiğinde, ikinci çeyrekte 2022 yılı kıymeti 2021 yılı pahasının 21.4 puan altındadır” denildi.
Fiyatlarda artış beklentisi
TEPE anketine nazaran, Aralık 2022’de, “mevcut stok düzeyi” ve “işlerin geçen yıla nazaran durumu” dışındaki tüm kıymetlendirme ve beklentiler Aralık 2021’e kıyasla olumlu istikamette değişirken, “önümüzdeki 3 ayda satış fiyatı beklentisi” ise arttı. Aralıkta, enflasyonda baz tesirinin devrede olduğu düşüşe karşın, dalın gelecek 3 aydaki satış fiyatlarında artış beklediği kaydedildi.