Ticaret Bakanlığı’na bağlı Reklam Kurulu, Hepsiburada ve Trendyol’a tüketici yorumlarıyla ilgili haksız ticari uygulamalar nedeniyle ceza verdi. Hepsiburada, şablon halindeki olumlu yorumlarla tüketicileri yanıltırken, Trendyol ise olumsuz yorumları yayınlamayarak sansür uyguladı.
Hepsiburada’ya yorum cezası
Reklam Kurulu, Hepsiburada’daki ‘U.S. Polo Assn’ satıcılı birtakım eserlerde birbirini tekrar eden, tıpkı sözlerle yazılmış çok sayıda olumlu yorum tespit etti. Yapılan incelemede, bu yorumların tüketicilere hazır şablon olarak sunulduğu ve alışveriş yapanları olumlu kıymetlendirme yapmaya yönlendirdiği belirlendi.
Bu uygulamanın Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’ne ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a karşıt olduğu tespit edilerek, Hepsiburada’ya bu ticari uygulamaları durdurma cezası verildi.
Tespit edilen şablon yorumlardan kimileri:
U.S. Polo Assn Erkek Polo Tişört Basic
“Çok rahat ve kaliteli… Çok hoş pamuklu ve kaliteli, tavsiye ederim.”
“Kumaşı çok hoş, çok uygun ve kaliteli.”
“Yumuşak, rahat ve stil.”
U.S. Polo Assn Bayan Pembe Tişört Basic
“Kumaşını beğendim, güzel bir dokusu var.”
“Çok üslup ve kaliteli, rahat bir eser.”
Kurul, bu yorumların tüketiciyi yanılttığını ve alışveriş tercihlerine haksız bir biçimde istikamet verdiğini belirtti.
Hepsiburada’ya eser görsellerindeki aldatıcı bilgi nedeniyle de ceza verildi
Reklam Kurulu ayrıyeten, Hepsiburada’da satılan bir eserin görselinde ‘5 yıl garantili’ ibaresi yer almasına karşın, gerçekte 2 yıl garantili olarak satıldığını belirledi. Bu nedenle platforma ilgili reklamların durdurulması cezası uygulandı.
Trendyol’a olumsuz yorum sansürü nedeniyle ceza
Kurul, Trendyol’un olumsuz yorumları yayınlamama siyasetini da inceleyerek, bunun tüketiciyi aldatıcı bir uygulama olduğuna karar verdi.
Bir tüketici, ‘Tansoy Home’ isimli satıcıdan Mabel marka teraslı kedi meskeni satın aldıktan sonra, eserin ayıplı olduğunu belirterek şu yorumu yazdı:
“Dalga geçer üzere 4 modül 20 gramlık ve 5 cm ebadında kedi silüeti göndermişler. Mümkün olsa bir yıldızın da altında puanlamak isterdim.”
Ancak Trendyol, bu yorumu yayın siyasetlerine uymadığı gerekçesiyle reddetti.
Reklam Kurulu, tüketicilerin eser ve satıcılar hakkında kıymetlendirme yapma hakkına sahip olduğunu ve bu yorumların olumlu ya da olumsuz fark etmeksizin yayınlanması gerektiğini belirtti. Olumsuz yorumların sansürlenmesini ‘haksız ticari uygulama’ olarak nitelendirerek, Trendyol’a ilgili uygulamaların durdurulması cezası verildi.