Türkiye son yıllarda hayata geçirdiği dev projeler sayesinde, her alanda isminden kelam ettirmeyi başardı. 60 yıllık yerli araba hasretinden yerli doğal gaz ve nükleer güç santraline, İHA ve SİHA’lardan yerli muharip uçağına kadar pek çok mega proje, bu periyotta hayata geçirildi. Dünyanın en büyük 10 projesinden 6’sına sahip (Marmaray ve Avrasya Tüneli, Büyük İstanbul Havalimanı, Yavuz Sultan Selim, Osmangazi, 1915 Çanakkale ve Beğendik Köprüsü.) Türkiye iktisadını dışa bağımlılıktan kurtaracak bu mega projelerin yanı sıra, yurt içinde kaynakların daha az kullanılmasını sağlayan ulaştırma projeleri, sıhhat ve eğitimde artan muhtaçlıkları karşılayan projeler bu periyotta hizmete girdi. Bu dev yapıtlara Filyos Limanı, TCG Anadolu ve Kızılelma’nın eklenmesi Türkiye’nin gücüne güç kattı.
Dünya mühendislik tarihi açısından kilometre taşı sayılabilecek birçok unsur sahip olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Etraf Otoyolu, 2016 yılı prestijiyle iki kıtanın yeni kesişme yollarını oluşturdu. Trafik yoğunluğunun azalmasına, egzoz gazlarının yol açacağı hava kirliliğinin önüne geçilmesine ve azalan araç sayısı sayesinde gürültü kirliliğinin engellenmesine katkı sağlayan yollar, ICA idaresinde günde 250 bin şahsa ulaşım imkânı sağlıyor. ICA Genel Müdürü Serhat Soğukpınar, 7/24 faal faaliyetleri ile kesimde ‘Yol Trafik Güvenliği Sertifikası’nı alan birinci özel otoyol işletmecisi olduklarını söylüyor.
Dünya genelinde teknoloji startuplarında yaşanan yükseliş Türkiye’de de paralel ilerliyor. Fakat dünya genelinde yatırım manasında problemli sayılabilecek 2022 yılında Türkiye startup ekosisteminde güçlenerek büyümeye devam etti. Türkiye’deki startup yatırımlarını takip eden startupcentrum’un yayınladığı rapora nazaran, Türkiye’deki startuplar 2022 yılında 1.8 milyar dolarlık yatırım çekti.
Türkiye ziraî üretim, tarım teknolojileri ve besin sanayiinde dünyanın önde gelen ülkeleri ortasında yer alıyor. Pek çok ülkeye bu alanda eser ve hizmet ihracatı gerçekleştiren Türkiye, dünyanın en büyük 10. tarım ülkesi pozisyonunda bulunuyor. Tarım siyasetlerinde tüm tarım alanlarının verimli bir formda kullanılması ve çiftçinin desteklenmesini ön planda tutan Türkiye, geçen 20 yılda kesimde istihdam, ihracat ve ulusal gelire yaptığı kıymetli katkılarla büyük muvaffakiyet gösterdi.
Türkiye, Birleşmiş Milletler (BM) İnsani Gelişme Endeksi sıralamasında, 2022 yılında en yüksek kategori olan ‘Çok yüksek insani gelişme kategorisine üst üste üçüncü kere girdi. 2022 Raporu’nda 191 ülke ortasında 48. sırada yer aldı. Türkiye’nin 1990 yılındaki bedeli ise 0,600’dü. 1990 yılından bu yana Türkiye’nin endeks pahası yüzde 40 arttı.
Z Raporu’nun muharrir takımı da iktisat gündemine dair görüşlerini Z Raporu okuyucuları için kaleme almayı sürdürüyor. Semra Karabaş, İbrahim Acar, Ali Saydam, Doç. Dr. Levent Yılmaz, Prof. Dr. Kadir Tuna, Dr. Mehmet Akif Soysal, Prof. Dr. Metin Toprak ve Prof. Dr. Dimitrios Triantaphyllou gündemdeki son gelişmeleri değerlendirirken; Mustafa Özel, İz Bırakanlar köşesinde İTÜ (İstanbul Tahtakale Üniversitesi) idare ideolojisini ele alıyor. Analist Cüneyt Paksoy da her ay olduğu üzere piyasadaki son gelişmeleri yorumluyor.
Z Raporu’nda bu ay Smart Güneş Teknolojileri İdare Şurası Lideri Halil Demirdağ söyleşisi, Türkiye ve Irak ortasında mutabakata nazaran inşa edilecek Kalkınma Yolu Projesi, yaklaşan lityum kıtlığı, merkez bankalarının altın rezervlerini artırması, ayrıyeten Vergi Rehberi’nde vergide son yıllarda öne çıkan trendler, Albayrak Kümesi Kurumsal İrtibat Koordinatörü Esad Sivri’nin ‘Dijital çağın petrolü veri” başlıklı incelemesinin yanı sıra AREDA PİAR’ın boya dalı araştırması öteki gündem hususlarını oluşturuyor.