Geçtiğimiz yıl 51 milyon turistle 46,2 milyar dolar gelir elde eden turizm dalı tıpkı vakitte ülkedeki birçok kesime katkı yapıyor. Düğün dönemi öncesinde cirosunu artıran züccaciyeciler, yazın azalan işlerindeki açığı turistlerin yaptığı alışverişle kapatıyor. Son yıllarda Bulgarlar başta olmak üzere etraf ülkelerden günübirlik bavul ticareti için gelenler yalnızca dokumacılık ve besin eseri almıyor. Seramik, kristal ve airfryer üzere yerli eserler de son periyodun gözdesi. Bilhassa küçük mesken aletleri turistlerden ve komşu ülke vatandaşlarından ağır ilgi görüyor.
Tekstilden bildiğimiz bavul ticaretinin kendi bölümlerinde de olduğunu belirten Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER) Lideri Mesut Öksüz; temmuz ve ağustosta Alman, İngiliz ve Arap turistlerin ziyaretlerinde Türkiye’den önemli ölçüde alışveriş yaptıklarını söyledi. Küçük mesken aletleri ve bilhassa airfryer’a gösterilen ilgiye dikkat çeken Öksüz, satışlarda yüzde 300 artış olduğunu belirtti. Mesut Öksüz, ülkemize günübirlik alışveriş için gelen Bulgarların bavullarına kesinlikle züccaciye eserleri eklediğini belirtti.
Pandemide ve sonrasında tedarik sorunu nedeniyle geri planda kalan Çin’in oyuna geri döndüğü bilgisini de veren Mesut Öksüz, “Pandemide Çin’de değerli bir stok birikti. Konteyner maliyetleri fikir tekrar pazara hakim olmaya başladılar” diye konuştu. Türk züccaciye kesiminin de pandemi sürecinde alternatif haline geldiğini ve yakın coğrafyaların fiyat avantajına dikkat etse de artık yalnızca Çin’e bağlı kalmak istemediklerini söyleyen Öksüz, “Geçen yıl 6,5 milyar dolar ihracat yaptık. Suudi Arabistan pazarını tekrar kazanmamız elimizi güçlü kıldı. Rusya ve İsrail ile ticaretimiz hızlandı. İhracattaki muvaffakiyet için finansmana erişim ve meslek liselerini bölümlere entegre hale getirip istihdam problemlerini çözmeliyiz” sözlerini kullandı.
Dernek faaliyetleri hakkında bilgi veren Öksüz şunları söyledi, “Güney Amerika ve Japonya pazarına yöneldik. Milletlerarası Mesken ve Mutfak Eşyaları Üretici-Marka Zirvesi’ne bu yıl 49 ülkeden 78’i yabancı, 18’i yerli olmak üzere 96 firma katıldı. Rusya, Suudi Arabistan, Tanzanya, Uganda, Panama, Slovenya, Belçika, Danimarka Polonya üzere dünyanın dört bir yanındaki 49 ülkeden, en büyük toptancı, zincir market ve mağaza ismine kıymetli isimler firmalarımızla görüştü. Doruğa katılan şirketlerin yılda en az 10 milyon dolar ciroya sahip olmalarına dikkat ettik. 2 gün boyunca her üretici en az 80 olmak üzere 4 binin üzerinde görüşme gerçekleştirdi. Dünyanın çeşitli yerlerinde yaklaşık 1.000 mağazası bulunan firmalar dahi katıldı” değerlendirmesini yaptı.